هوا شناسی
آرشیو اخبار
گالری تصاویر
فدراسیون
کردستان

  تفاوت بین تمرینات ایزومتریک و ایزوتونیک


کلمات ایزومتریک و ایزوتونیک ممکن است در نگاه اول گیج گننده و پیچیده به نظر آیند، اما تا زمانیکه بتوانید تمایز آنها را به یاد داشته باشید، درک تفاوت بین آنها کاملا ساده است. آگاهی از تفاوت بین تمرینات ایزومتریک و ایزو تونیک و نحوه عمل آنها هم مهم است چون می توانید آنها را وارد روال تمرین تان کنید، به این ترتیب برنامه تمرینی متنوع تری را خواهید داشت که برای نیازهای تان مناسب تر است.

ایزومتریک

آسان ترین راه درک تمرینات ایزومتریک این است که آنها را تمریناتی ایستا، یا ثابت در نظر بگیرید، چون دقیقا همین گونه هستند. وقتی تمرینی ایزومتریک انجام می دهید، ماهیچه های تان را در هیچ دامنه حرکتی، حرکت نمی دهید. تنها تا جایی که می توانید در یک وضعیت قرار می گیرید.
مثال های آن شامل است بر: حفظ وضعیت ایستا شنا، نگاه داشتن دمبل در یک دست  در حالت جلو بازو، یا حتی فشار بر جسمی ثابت نظیر دیوار.

ایزوتونیک

تمرینات ایزوتونیک دقیقا عکس تمرینات ایزومتریک هستند: ماهیچه های تان را در دامنه حرکتی، حرکت می دهید یا به کار می گیرید. تمرینات ایزومتریک در حقیقت رایج ترین تمرینات قدرتی هستند که افراد انجام می دهند. مثلا بلند کردن وزنه، نرمش سوئدی ، شنا، سنگ نوردی، دوچرخه سواری همگی حرکات ایزوتونیک هستند.

کدام یک بهتر است؟

جواب خیلی ساده " هیچ کدام" است. مقایسه تمرینات ایزومتریک با ایزوتونیک تا حدی شبیه به مقایسه سیب با پرتقال است. هر کدام از این تمرینات اهداف مخصوص به خودش را دارد. مثلا، وقتی تمرینی ایزومتریک انجام می دهید، تنها ماهیچه ای را که در آن وضعیت قرار می دهید تقویت می کنید. این تمرین می تواند برای ورزشکاری مانند یک ژیمناست که باید وزن بدن شان را در وضعیت های ناجور حمایت کند یا قسمتی از بدن را به مدت طولانی در یک وضعیت نگاهدارد، مفید باشد.
از طرف دیگر، تمرینی ایزوتونیک مانند بلند کردن وزنه در یک دامنه حرکتی، ماهیچه های تان را تقویت می کند اما شما را چندان از لحاظ توان و استقامت تقویت نخواهد کرد. اما، هر دو نوع تمرین می توانند میزان نیرویی را که ماهیچه های تان می تواند تولید کند افزایش دهد. این موضوع احتمالا برای تمرینات ایزوتونیک آشکار است، اما ممکن است از خودتان بپرسید تمرین ایزومتریک چگونه می تواند نیروی را که ماهیچه های تان تولید می کنند افزایش دهد. تصور کنید در حال فشار دادن دیوار یک ساختمان هستید. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید آن را تکان دهید، اما اگر با تمام قدرت تان فشار وارد  کنید، حداکثر نیرویی را تولید می کنید که  درست شبیه زمانی است که وزنه سنگینی را بلند می کنید.

بطور خلاصه اینکه، برای توسعه تاحد امکان موثرترین و بی نقص ترین روال، باید هر دو تمرین ایزومتریک و ایزوتونیک را وارد روال تمرین تان کنید.
منبع: http://voices.yahoo.com/http://voices.yahoo.com/what-difference-between-isometric-isotonic-10722019.html
مترجم: فریدون شیرمحمدلی

تهیه و ارسال: همنورد فرهاد وحدانی

کانون کوه نوردان کردستان

ارسال شده توسط . farid.bayzidnezhad.  سه شنیه  26 بهمن ماه 1395- ساعت 22.15







   نام   

 ایمیل     

متن